SAIDI si RAQS ASSAYA
Saidi este un dans folcloric ce provine din Sa’id – o zona rurala a Egiptului de Sus, intre Gizeh si Edfu. De obicei este un dans plin de viata, energic si impamantat, folosind un ritm de 4/4 numit de asemeni Saidi.
Deosebim aici cateva denumiri:
Raqs Saidi – dansul provenit din regiunea Sa’id, se danseaza adeseori (dar nu neaparat!) cu un baston, originar confectionat din lemn de bambus (Assaya in araba).
Raqs al Assaya – dansul cu baston. Uneori interpretat in stilul Saidi dar nu mereu. Provine din competitiile Tahtib – arta martiala practicata de catre barbatii din Sa’id. Raqs al Assaya este dansat de catre barbati si/sau femei si vrea sa scoata in evidenta abilitatile de manuire a bastonului intr-un mod mai acrobatic.
Tahtib – forma de competitie si arta ce provine din vremea faraonilor, era destinata barbatilor care se intreceau pentru a-si demonstra abilitatile in utilizarea armelor. Este sursa de inspiratie pentru Saidi Raqs al Assaya – forma de dans cu baston in stil saidi, dansul clasic masculin de scena al egiptenilor. Tahtib este interpretat de catre 2 barbati.
https://www.youtube.com/watch?v=BfukcTjWJyA
Versiunea feminina a dansului cu baston este desigur mult mai feminina si gratioasa, imitand intr-o anumita masura varianta masculina, Tahtib, dandu-i si o nuanta de flirt.
NU ESTE SAIDI SI DANSUL CU BASTON (RAQS AL ASSAYA) ACELASI LUCRU?
Nu, nu sunt, dar merg atat de mana in mana incat uneori dansatoarele nu inteleg diferenta. Vom vedea putin mai tarziu exemple de dans cu bastonul care nu sunt Saidi si Saidi care se danseaza fara baston sau bat.
Variante Raqs al Assaya care nu sunt Saidi si se danseaza pe scena intalnim in Egipt, Liban, Golful Persic si alte tari arabe. Este posibil sa se fi inspirat din Saidi sau sa se fi dezvoltat independent acolo unde ciobanii foloseau bastoane si bate.
Femeile din Sa’id nu danseaza in public si nu folosesc baston! Totusi, dansatoarele de belly dance din ziua de azi includ in show-ul lor dans cu bastonul iar Mahmoud Reda a inclus femei in reprezentatiile scenice ce ilustreaza stilul Saidi (dar fara baston). Ceea ce vedem in coregrafiile lui este o varianta stilizata, scenica de folclor, modul sau de a aduce in fata publicului viata si traditiile oamenilor din popor – nu este folclorul pur!
VOCABULARUL DE MISCARI UTILIZAT IN SAIDI
Bratele – relaxate, informale, de cele mai multe ori sunt folosite pozitii vs miscari fluide. Daca se danseaza cu baston sau un bat usor, el este folosit pentru a incadra miscarile corpului sau pentru a le accentua. Barbatii in schimb vor imita gesturi de lupta.
Partea de sus a corpului – oamenii din Sa’id sunt cunoscuti ca fiind mandrii iar asta se vede in postura inalta a trunchiului. Femeile fac miscari ample cu pieptul, suficient de mari pentru a fi vizibile chiar si cu un costum larg, shimmy al umerilor si accente mari cu pieptul (ridicari).
Solduri si bazin – doar femeile folosesc soldurile. Intalnim coborari, cercuri mari, unduiri si accente ale pelvisului, impingeri laterale ale sodurilor cu schimbare de greutate si un shimmy foarte relaxat.
Picioarele – pasi si sarituri cu un picior liber in aer, imitand dansul cailor pentru care Sa’id-ul este binecunoscut. Miscarile specifice sunt saltarete, au la baza mai multe tipuri de pasi si jocuri de picioare.
Abdomen – posibil sa fie intalnite accente/ impingeri realizate cu abdomenul dar sunt mult mai putin folosite comparativ cu alte stiluri de dans.
Cum suna ritmul saidi si mizmarul? Care ar trebui sa fie spiritul acestui dans atunci cand il aducem pe scena? Iata un videoclip in care ne familiarizam cu muzica si putem vedea de asemeni faimosii cai dansatori din Sa’id – sursa de inspiratie a pasilor de Saidi.
https://www.youtube.com/watch?v=AGMSUAJk9ME
MUZICA SAIDI
Saidi folcloric se recunoaste datorita ritmului puternic si impamantat Saidi (Dum Tek Dum Dum Tek). Piesa este interpretata in mod obisnuit de catre instrumente traditionale precum Rababa (strabunica vioarei de azi), Mizmar (un corn care emite sunete prelungi, plangacioase), si variate instrumente de percutie: dumbek, tabla. O melodie tipica va incepe cu un mizmar taxim – o parte introductiva melodica, fara ritm. Se spune ca este mai mult sunetul mizmarului decat ritmul cel care ne indica stilul si ne cere sa dansam Saidi.
Cateva albume cu muzica Saidi in care mizmarul este foarte prezent.
Afrah Baladna Said – Upper Egypt Ensemble http://amzn.to/1Nl91Jh
Mazamir Sahara – Upper Egypt Ensemble http://amzn.to/1Nl9dIh
Hizzy al-Assaya – Aswan Music and Dance Ensemble http://amzn.to/1ImjOXu
MUZICA DE SAIDI ESTE ADESEA CONDUNDATA CE CEA DE DABKE
Ritmurile sunt destul de asemanatoare iar in Dabke este folosit Mijwiz, un instrument ce poate suna precum Mizmarul daca nu suntem familiare cu stilul dabke. Se poate dansa cu baston pe dabke dar in acest caz este bine sa folosim pasi specifici de dabke in locul pasilor de saidi. Pentru a evita confuzia pot fi cautate cuvintele cheie ’’mizmar’’ sau ’’saidi’’ in titlul piesei sau al albumului. Daca muzica provine din cu totul alta parte decat Egipt, este foarte probabil sa fie dabke, nu saidi.
COSTUMATIA SI ACCESORIILE
Costumul traditional barbatesc este format din pantaloni lungi, doua Galabeya cu maneci largi, marginea de la nivelul gatului rotunjita si o esarfa lunga stransa in jurul capului.
Femeile poarta o rochie de Beledi cu o esarfa sau un brau pe solduri si un voal pe cap. Este fie o gabalya din material elastic, fie o rochie din assuit – un material specific egiptean, ca o plasa cu broderie metalica.
Bastoane sau betele sunt din bambus, de obicei aurii sau argintii, si pot fi impodobite cu paiete pentru a le da mai multa stralucire. Capatul este incovoiat sau drept.
Raqs al Assaya interpretat de catre barbati
Tito Seif
https://www.youtube.com/watch?v=zd553DGRO5w
Karim Nagi
https://www.youtube.com/watch?v=jMBmbYMgFrw
Varianta feminina pentru Saidi Raqs Assaya
Ne referim aici la interpretarea scenica a dansatoarelor si trupelor profesioniste nu la dansul femeilor din Sa’id’.
Fifi Abdou
https://www.youtube.com/watch?v=NMng6xXFs2Q
Mona el Said
https://www.youtube.com/watch?v=C750ZbRqC9Q
Reda troup
https://www.youtube.com/watch?v=UoNz9EK-XAI
Randa Kamel
https://www.youtube.com/watch?v=WuIP3x57kWQ
SAIDI FARA BASTON
Cum se deduce de mai sus, saidi nu inseamna dans cu baston, el se danseaza si fara. Mahmoud Reda nu a folosit niciodata bastonul in partea de Saidi a dansatoarelor. Dar haideti sa vedem si alte exemple de Saidi fara accesorii.
Soheir Zaki:
https://www.youtube.com/watch?v=Gi6SUtoXqz8
Dina, pe vremea cand nu avea format inca stilul ei binecunoscut. Fiind formata de catre Reda, ea danseaza cel mai adesea Saidi fara baston.
https://www.youtube.com/watch?v=RixS1bz_euc
INTERPRETARI MODERNE ALE STILULUI SAIDI
Orit Maftsir:
https://www.youtube.com/watch?v=LXUOICtZVDQ
Randa Kamel – moderna si prin costumatie (poarta pantaloni)
https://www.youtube.com/watch?v=SE8-nt0Cjcc
ALTE TIPURI DE DANS CU BASTON
Toti dansatorii care folosesc baston danseaza Saidi? Fred Astaire spune ca nu.
BASTONUL IN BELEDI
Adeptii stilului egiptean danseaza adesea cu bastonul pe Baladi. In cazul acesta numim dansul Raks al Assaya, nu Raqs Saidi.
Fifi Abdou
https://www.youtube.com/watch?v=Cca6Y0Mu2xY&list=PLzgFL-avZl3uBd2ZO9Cw8sboyf1QATS3Z
DANS LIBANEZ CU BASTON
Muzica nu este saidi, desigur, iar bastonul este mai mic si mai usor decat la egipteni. Utilizeaza des ritmul dabke si pasii specifici acestui stil. Sesizati diferentele dintre Saidi Raqs al Assaya si Libanese Cane?
Randala din Liban:
https://www.youtube.com/watch?v=xlkDy8VS4JE
BASTONUL IN KHALEEGY
Dansul cu baston poate fi intalnit chiar si in Golf. Exista o piesa populara in Golf, despre baston, numita Khayzrana si oamenii danseaza uneori cu bastonul pe aceasta muzica. Nu este un gen de dans specific lor dar este una din ocaziile in care puteti intalni acest accesoriu intr-o tara din Orientul Mijlociu.
https://www.youtube.com/watch?v=IY5yxXrXhLk
Mizmar si dans din Junub si Yemen:
https://www.youtube.com/watch?v=kEobDn-eREE
Daca inca esti cu mine inseamna ca iubesti bastonul si ai o toleranta mare fata de confuziile din zona dansurilor etnice. 🙂
Vom incheia cu Soraya Zaied, brazilianca ca si origini dar cunoscuta ca si dansatoare in stilul egiptean. Locuieste si profeseaza in Cairo. Ceea ce interpreteaza mai jos este un dans non-saidi pe o piesa cunoscuta de Dabke ’’Ya Ein Moulayatein’’.
https://www.youtube.com/watch?v=Ug-HMEeJUxA
Materialul a fost creat ca suport teoretic pentru levele scolii si are la baza mai multe surse via internet printre care shemsdance.com / http://www.mohamedshahin.net/egy_dan.html
Saidi este una dintre tematicile de studiu in cadrul cursurilor de dans oriental Oriental Delight in perioada ianuarie-martie 2018.
Program: sambata intre 14.00-15.00